انتخاب موضوع برای ساخت پادکست

تا حالا به ساخت پادکست فکر کردید؟ بعد از تصمیم گرفتن، برای تولید پادکست، اولین چالشی که به وجود میاد، انتخاب موضوع برای ساخت پادکست هستش. با این مقاله قصد داریم، 9 موضوع مختلف برای ساخت پادکست رو به شما معرفی کنیم. اما 4 نکته برای انتخاب موضوع پادکست وجود داره، بیاید اول این نکات رو باهم مرور کنیم.

4 نکته برای انتخاب موضوع پادکست

1- درباره هدف پادکست خود فکر کنید

انگیزه اصلی شما برای تولید پادکست چیست؟ چرا می‌خواهید پادکست درست کنید؟ پاسخ این دو سوال در انتخاب موضوع برای ساخت پادکست، خیلی مهم است. دلایل مختلفی وجود دارد، برای ساخت پادکست، از سرگرمی گرفته تا آموزش یک موضوع خاص به مردم. انگیزه اصلی خود را پیدا کنید و در طول اجرای کار همیشه به آن پایبند باشید. پادکست می‌تواند محلی برای خلاقیت و توانایی‌های شما باشد. همچنین می‌توانید از آن برای رسیدن به هدف دیگری استفاده کنید. در کنار این موارد، شما می‌توانید از پادکست برای تبلیغ محصول و یا برندینگ خود استفاده کنید. 

زمانی که در حال فکر کردن به هدف خود از ساخت پادکست هستید، به این موضوع هم فکر کنید، که آیا رسیدن به هدف، از راه‌های دیگری مثل ویدیو، راحت‌تر نیست. در واقع به این فکر کنید که واقعا نیاز به ساخت پادکست دارید یا نه.

اگر هدف شما از ساخت پادکست، درامدزایی است، به یاد داشته باشید، که رسیدن به درامد در دنیای پادکست، نیازمند زمان، تلاش پیوسته و متمرکز و سخت‌کوشی است. 

2- موضوعی را انتخاب کنید که خودتان به آن علاقه‌مند باشید

لازم نیست در موضوعی که برای ساخت پادکست انتخاب می‌کنید، متخصص باشید، اما حتما باید به این موضوع علاقه‌مند باشید. به گونه‌ای که حاضر باشید وقت زیادی را صرف یادگیری و جمع‌آوری اطلاعات درباره آن موضوع کنید. پس موضوع پادکست خود را به دقت، عاقلانه و هوشیارانه انتخاب کنید. در مواقع پرفشار و چالش‌برانگیز ساخت پادکست، این اشتیاق و علاقه است که شما را در مسیر نگه می‌دارد.

شما به عنوان یک پادکستر حتما باید محتوای منظمی را تولید و ارائه کنید. اپیزودها باید به صورت پیوسته و در زمانبندی مشخصی ارائه شود. برای رسیدن به این اهداف اولین چیزی که به آن نیاز دارید، علاقه‌مندی به موضوع پادکست است. اگر به موضوعی که انتخاب می‌کنید، علاقه زیادی نداشته باشید، اپیزودهای شما خیلی زود تکراری و خسته کننده می‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم در ابتدای کار، از طریق طوفان فکری، فهرستی از موضوعات مورد علاقه خود تهیه کنید. ممکن است در همین فهرست، چیزی به عنوان موضوع پادکست پیدا کنید. 

3- استراتژی درامدزایی خود را طراحی کنید

محبوبیت روزافزون پادکست‌ها، باعث ایجاد فرصت درامدزایی از طریق آن شده است. لازم است از همان ابتدای کار یک استراتژی خوب برای درامدزایی طراحی کنید. احتمالا در ابتدای کار، درامدی ندارید. اما تعیین استراتژی قبل از شروع تولید به شما در تولید محتوای هدفمند کمک می‌کند. رایج‌ترین شیوه‌های درامدزایی از طریق پادکست، تبلیغات، فروش محصول و حمایت مالی از طرف مخاطبان است. بسیاری از برندها و تبلیغ کنندگان، به دنبال ارتباط با مردم از طریق پادکست‌ها هستند. 

فراموش نکنید، هر محصول یا خدمتی که تبلیغ می‌کنید باید به نوعی به پادکست شما مرتبط باشد. باید برای شنوندگان شما جذاب باشد. تبلیغ نرم‌افزار حسابداری در پادکست موسیقی، خیلی منطقی نیست.

4- پادکست شما چه گرهی را از مخاطب باز می‌کند

شما باید مخاطبان خود را به خوبی بشناسید. زن هستند یا مرد؟ جوان هستند یا میانسال؟ چه شغلی دارند، دانشجو هستند، نیروی متخصص یا اینکه کامندان معمولی؟ خانه‌دار هستند، وبلاگ‌نویس یا کارآفرین. قبل شروع تولید محتوا، شما باید حتما اطلاعات جمعیت شناختی مخاطبان خود را در دست داشته باشید. اگر می‌خواهید برای عموم مردم، پادکست درست کنید، حتما شکست خواهید خورد. هیچ چیز در دنیا مناسب عموم نیست. شما باید دقیقا جامعه هدف خود را مشخص کنید و بعد مشخص کنید که دقیقا چه مشکلی را از این افراد می‌خواهید حل کنید. 

اگر بتوانید مشکل رایجی را که مخاطبان شما تجربه می‌کنند، پیدا کنید و راه‌حل دقیقی برای آن ارائه دهید، حتما موفق خواهید شد. همچنین شما می‌توانید از پادکست برای پاسخ دادن به سوالات مخاطبان درباره موضوعی خاص، استفاده کنید. به هرحال، کاری که باید بکنید این است که به مخاطبان خود دلیلی برای گوش دادن به پادکست‌تان بدهید؛ هرچقدر دلیلی که می‌دهید محکم‌تر باشد، مخاطبان بیشتری به خود جذب خواهید کرد. 

معرفی موضوع برای ساخت پادکست

هنگام انتخاب موضوع برای تولید پادکست، گیج شدن، ساده‌ترین کار است. ما پیشنهاد می‌کنیم که یک طوفان فکری راه بیندازید برای انتخاب موضوع. در ادامه 9 موضوع پیشنهادی آورده‌ایم. شما می‌توانید، ازین موضوعات برای ساخت پادکست استفاده کنید. همچنین برای شروع طوفان فکری نیز این موضوعات به دردتان خواهد خورد. 

  1. موضوع مورد علاقه

اولین ایده، واضح‌ترین ایده این فهرست است. موضوع پادکست، در مورد چیزی که برای شما لذت‌بخش است. موضوع می‌تواند درباره مجموعه کتاب، ژانر فیلم، صنعت یا موسیقی مورد علاقه شما باشد.

از موضوعاتی که به نظرتان جالب نیست اجتناب کنید، حتی اگر فکر می‌کنید که این موضوعات بسیار داغ و پرمخاطب هستند. اگر علاقه نداشته باشید، بلافاصله خسته می‌شوید و انگیزه خود را برای ادامه پادکست از دست می‌دهید.

  1. اشتراک‌گذاری تجریبات

اگر به امتحان کردن تجریات جدید علاقه‌مند هستید، چرا این تجرییات را با دیگران به اشتراک نگذارید؟ در یادگیری یک سرگرمی یا مهارت جدید، ماجراجویی و چالش‌های خود را توضیح دهید. در مورد موفقیت‌ها و شکست‌های خود صحبت کنید. چالش‌ها را صادقانه به اشتراک بگذارید. 

به عنوان مثال، اگر حتی نت‌های موسیقی را به خوبی نمیشناسید و آموزش گیتار را شروع می‌کنید، درس‌های خود را با مخاطبان به اشتراگ بگذارید. سپس پیشرفت خود را بازگو کنید و این که چگونه مهارت جدید بر بخش‌های دیگر زندگی شما تأثیر گذاشته است. می‌توانید با نوازندگان حرفه‌ای مصاحبه کنید و یا قسمت‌هایی از کلاس آموزشی خود را ضبط کنید.

3- معرفی کتاب

اگر به دنیای کتاب و کتاب‌خوانی علاقه‌مند باشید، معرفی کتاب یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای انتخاب موضوع پادکست است. شما می‌توانید یک موضوع اصلی را در نظر بگیرید و کتاب‌های معروف آن موضوع را بررسی کرده و به شیوه خودتان به مخاطبان، کتاب‌ها را معرفی کنید. مثلا موضوع اصلی شما می‌تواند، کسب و کار، خودیاری، توسعه فردی یا رمان‌های کلاسیک باشد. در معرفی کتاب دست شما باز است. می‌توانید، بخش‌هایی از کتاب را بخوانید، می‌توانید محتوای کلی کتاب را به صورت چکیده بیان کنید یا اینکه یک نقد و بررسی از خودتان ارائه دهید. 

4- نقد فیلم و سریال

نسبت به گزینه‌های قبلی، این مورد نیازمند کمی مهارت و تخصص است. برای انتخاب این موضوع، باید نسبت به حوزه فیلم و سریال کمی دانش داشته باشید. شما می‌توانید یک نقد از طرف خودتان ارائه دهید و یا خلاصه نقد و بررسی‌های موجود درباره یک فیلم یا سریال را بیان کنید. در هر دو حالت لازم است که نسبت به این حوزه اطلاعات کافی داشته باشید، تا بتوانید نقد خوب و بد را تشخیص دهید. 

5- پشت صحنه اینفلوئنسرها

شبکه‌های اجتماعی پر شده است از تصاویر و ویدیوهای ادیت شده‌ی اینفلوئنسرها. خیلی از کاربران به راحتی باور می‌کنند که زندگی این افراد در دنیای واقعی نیز به زیبایی این تصاویر است. ولی خب واقعیت اینطور نیست!

می‌توانید نگاهی به پشت صحنه زندگی اینفلوئنسرها بیندازید. چه چیزی آن‌ها را به این سمت کشاند، چه چیزی باعث شد در این زمینه رشد کنند و موفق باشند. می‌توانید ساعت‌های صرف شده برای ضبط و ویرایش یک ویدیو را بیان کنید. فشاری که اینفلوئنسرها برای افزایش مخاطب احساس می‌کنند، تعادلی که باید در اشتراک‌گذاری محتوا رعایت کنند و مواردی ازین قبیل، همگی موضوعات مهمی هستند در این صنعت، که خیلی کم به آن‌ها پرداخته شده است. 

6- نقل قول روز

هر روز یک جمله الهام‌بخش یا ارزشمند را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید. اگر تاریخچه و یا زمینه خاصی برای آن وجود دارد، بیان کنید. سپس در عمق جلمه فرو بروید. جمله را تحلیل و بررسی کنید و به بیان لایه‌های عمیق و مفهومی جمله بپردازید. چه برداشت‌هایی می‌توان از آن کرد؟ این جمله چه کاربردی در زندگی روزمره دارد؟ چه درسی می‌توان از آن گرفت؟ همگی سوال‌هایی هستند که شما می‌توانید در پادکست خود به آن‌ها پاسخ دهید. 

7- بررسی یک رویداد قدیمی

یک رویداد قدیمی را در نظر بگیرید و آن را با تاریخچه، زمینه، اطلاعات و علم امروزی بررسی کنید. این رویداد می‌تواند یک رویداد تاریخی، عمومی، ملی و موارد دیگر باشد. همچنین شما می‌توانید به رویدادهای گذشته، زندگی خود نیز بپردازید. مثلا تصمیم یا استراتژی مهمی که باعث موفقیت شما شد. 

8- پادکست در مورد پادکست

اگر واقعا به حوزه پادکست علاقه‌مند هستید، می‌توانید پادکستی با موضوع پادکست‌ها بسازید! می‌توانید سایر پادکست‌های موجود را بررسی کنید، نقد کنید و در کل درباره آن‌ها صحبت کنید. شما می‌توانید یک اپیزود و یا کل اپیزودهای یک پادکست را بررسی کنید. می‌توانید پادکسترها را دعوت کنید و با آن‌ها درباره موضوع‌شان، شیوه تولید و سایر موضوعات مرتبط مصاحبه کنید. تجربیات پادکسترها در طول مسیر ساخت پادکست، می‌توانید برای خیلی از شنوندگان جذاب باشد.

9- مصاحبه با افراد عادی

بسیاری از مصاحبه‌های دنیا، با افراد معروف مثل رهبران، مدیران، بازیگران، ورزشکاران و سایر افراد مشهور انجام می‌شود. ولی افراد معمولی زیادی هستند که داستان‌های جالبی برای گفتن دارند. یکی از فواید اصلی پادکست‌ها این است که به همه افرادی که حرفی برای گفتن دارند، یک تریبون برای صحبت کردن می‌دهد، تا ایده‌ها و داستان‌های  خود را بیان کنند. 

مثلا می‌توانید یک پرستار را به برنامه خود دعوت کنید تا درباره کرونا و موضوعات مرتبط با آن برای شما صحبت کند. او می‌تواند سختی کارش و مشکلات موجود در آن را بیان کنید. مطمئنا این صحبت‌ها برای مخاطبان زیادی جذاب خواهد بود. 

نتیجه‌گیری

یک موضوع پادکست خوب سه جنبه کلیدی را در بر می‌گیرد:

  • علاقه خودتان به موضوع
  • مخاطبی که به موضوع علاقه‌مند باشد
  • زاویه دید مناسب نسبت به موضوع

بهترین پادکست‌ها روی این سه مورد تمرکز کرده‌اند و تصمیمات محتوایی خود را بر اساس این موارد می‌گیرند. 

فراموش نکنید، تنها محدودیتی که در انتخاب موضوع پادکست وجود دارد، تخیل خود شماست. از 9 ایده ما برای انتخاب موضوع پادکست استفاده کنید، تا ماشین خلاقیت خود را به راه بیندازید. طوفان فکری را شروع کنید، لیستی از موضوعاتی که به ذهنتان می‌رسد، تهیه کنید و از طریق روش حذفی بهترین موضوع را انتخاب کرده و اولین اپیزود خود را ضبط کنید. 

 



منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: